Με αφορμή το Ράλλυ Ακρόπολις και μια εβδομάδα μετά, σε συζητήσεις με ανθρώπους που
πήγαν να δουν ειδικές διαδρομές, διαπίστωσα ότι ο ενθουσιασμός για τον αγώνα είναι μάλλον σαν τη σκόνη των ελαστικών από τους χωματόδρομους της Κορινθίας: πολύς τις ημέρες λίγο πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα, "κάθεται" όμως σύντομα μετά το πέρασμα και του τελευταίου αυτοκινήτου από την τελευταία ειδική.
Πέρα από τον προφανή λόγο, δηλαδή ότι οι άνθρωποι με τους οποίους μίλησα δεν είναι πια τόσο ενθουσιώδεις για αυτά τα πράγματα (παλιά σίγουρα θα ήταν, απλά όλοι μας μεγαλώνουμε), πρέπει να παραδεχτούμε όσοι ασχολούμαστε ότι η "μυθική" υπόσταση του Ακρόπολις και του χώρου των Ράλλυ έχει ξεθωριάσει.
Για να πω αυτά που σκέφτομαι, ας μπούμε στην ουσία, λίγο από το "πλάι":

Η Lancia Delta της δεκαετίας του '80 ήταν ένα μάλλον μέτριο αυτοκίνητο, με αρκετά μειονεκτήματα αλλά και αρετές. Ουσιαστικά, ένα οικογενειακό αυτοκίνητο τυπικά ιταλικό της εποχής, πρακτικό αλλά όχι με την ποιότητα κατασκευής και την αξιοπιστία που κάποιος θα ζήλευε.
Το Ford Escort των αρχών του '90 ήταν ένα συντηρητικό, αξιόπιστο και
τίμιο, αλλά "ως εκεί" αυτοκίνητο, με εξαιρετικές πωλήσεις λόγω αυτών των
χαρακτηριστικών αλλά και όνομα με ιστορία στους αγώνες,
το Legacy της ίδιας περιόδου ήταν πολύ "γιαπωνέζικο", πολύ αξιόπιστο και απευθυνόταν σε ένα δικό του κοινό,

το Lancer και το Impreza διαχρονικά είναι αυτοκίνητα που δεν διεκδικούν
καμία κορυφή στην κατηγορία τους αν και διαθέτουν αναμφισβήτητα πολλές
αρετές και ακόμα εκδόσεις δρόμου αξιολογότατες σε δυνατότητες,
η Celica υπήρξε ένα ωραίο coupe για νεαρούς, με πολυπληθές κοινό στην
Ευρώπη, και αποτελούσε εξαίρεση σε περιόδους που τα Ιαπωνικά μικρά
coupe δεν έχαιραν αξιόλογης φήμης
όμως...
... όλα αυτά τα αυτοκίνητα διέθεταν μια κορυφαία, εξαιρετική και γρήγορη έκδοση, πάνω στην οποία βασιζόταν αυτό που, στο μυαλό ενός 30άρη (καλά, +3, μη φωνάζετε) δεν είναι με την όψη των φωτογραφιών παραπάνω, αλλά έτσι:
Αυτά τα μοντέλα, μαζί με κάποια προηγούμενα που έβαλαν τις βάσεις (κυρίως το Group B με τα Audi 80 και τις Lancia S4 αλλά και οι Stratos και τα Sierra, Peugeot 205) για να αποκτήσει το άθλημα τη μορφή αυτή, μαζί βέβαια και με τις προσωπικότητες οδηγών "χεράδων". Τα στοιχεία αυτά φρόντιζαν να κρατούν αμείωτο, λόγω και του έντονου ανταγωνισμού, το ενδιαφέρον εκατομμυρίων φίλων του μηχανοκίνητου αθλητισμού, ακόμα και όταν οι περιορισμοί από τη FIA και το τεράστιο κόστος των αγωνιστικών τμημάτων των ομάδων τη δεκαετία του '80 και τις αρχές εκείνης του '90, που δεν μπορούσε να συνεχίζεται εσαεί, επέβαλαν διαφορετικούς σχεδιασμούς στις ομάδες εδώ και περίπου 20 χρόνια (και βέβαια πολλές σταδιακά αποσύρθηκαν).
Η γενιά που διαδέχτηκε τα Escort, Delta & Celica δεν έπαψε να συναρπάζει, καθώς και τα Lancer, Impreza, Focus και τα αυτοκίνητα της PSA (206, Xsara, C4) με πολύ καλούς οδηγούς συνέχισαν το θέαμα και τον ανταγωνισμό, όμως κάτι άλλαζε χρόνο με το χρόνο. Η σταδιακή αποχή από το χώρο των εργοστασιακών ομάδων (Ιταλοί, Ιάπωνες) στέρησε από το κοινό τα Rally με τις πολλές συμμετοχές και τα αμφίρροπα πρωταθλήματα, ενώ σιγά σιγά οι περιορισμοί και οι αλλαγές στους κανονισμούς επέφεραν ριζικό facelift στον ίδιο το θεσμό, που δεν αρέσει σε όλους.
Και όλα αυτά, κατά τη γνώμη μου, χωρίς να λείπουν σήμερα οι πραγματικά καλοί οδηγοί.
To WRC έφτασε σε κάποια περίοδο να συντηρείται ουσιαστικά από 2 εργοστασιακές ομάδες (Citroen και Ford), ενώ μόλις τα τελευταία χρόνια κάτι φαίνεται να κινείται από το ενδιαφέρον και άλλων εταιρειών, όπως του Group VW. Για να δούμε...
Όμως, τη θέση των μεγαλύτερων, στα όρια του θηριώδους, αυτοκινήτων του παρελθόντος πήραν επίσης σταδιακά μικρότερα αυτοκίνητα, τα οποία, εκτός των άλλων, δεν διαθέτουν ακόμα και τις αντίστοιχες εκδόσεις δρόμου για το κοινό (όπως π.χ. τα Evo, οι Integrale, ta Impreza WRX, τα Cosworth) για να συντηρηθεί ο μύθος και να βλέπει ο φίλος των αγώνων τα (σχεδόν) αυτοκίνητα των αγώνων να περνούν δίπλα του.
Δεν ξερω, αλλά στα δικά μου μάτια όλα αυτά είναι σημαντικά για το χώρο και επειδή δεν μου αρέσει να ανάγονται όλα στην οικονομική κρίση, νομίζω πως ο χώρος χρειάζεται μάλλον επαναπροσδιορισμό παρά περισσότερα χρήματα.Αλλά μια περιέργεια την έχω, όπως αναφερόμαστε τώρα στα αυτοκίνητα των αγώνων στα '70's, '80's & '90's, θα μιλάμε σε 20 - 30 χρόνια για τα Polo, τα DS3 και τα Fiesta του 2013?
Τέλος πάντων, σαν όλα να γίνονται μετριότερα δίπλα μας, το νομίζει και κανένας άλλος αυτό?
Μπορεί απλά και να μεγαλώνουμε, όπως είπαμε και πριν ...